post

وام مسکن دست‌نخورده می‌ماند؟

در شرایطی که وزارت راه‌ و شهرسازی آخوندی در طول ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده آنچه در حال حاضر به عنوان وام مسکن ارائه می‌شود هیچ سنخیتی با بازار نداشته و باید افزایش پیدا کند، اما به نظر می‌رسد هنوز نهادهای مالی در ایران به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که تغییری در مبلغ این وام به وجود بیاورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر راه‌ و شهرسازی چند روز قبل در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت وام ۸۰ میلیونی مسکن به کجا رسیده است؟ تنها به این جمله قناعت کرد که همچنان پیگیر این موضوع است.

هرچند این صحبت وزیر راه‌ و شهرسازی نشان از آن دارد که هنوز آخوندی از دریافت موافقت بانک مرکزی برای بالابردن مبلغ تسهیلات مسکن ناامید نشده و در تلاش است تا امکانات موجود برای این مساله را فراهم آورد، اما با ابلاغ وام ۳۵ میلیون تومانی بانک مسکن برای سال ۱۳۹۴ به نظر می‌رسد قدری کار دولت برای تغییر در این رویه دشوار باشد.

بانک مسکن به عنوان اصلی‌ترین منبع ارائه‌ی تسهیلات خانه در میان بانک‌های فعال در ایران برای سال ۱۳۹۴ نیز وام ۳۵ میلیون تومانی که البته با مبلغ ۱۰ میلیون تومانی جعاله به ۴۵ میلیون تومان می‌رسد را ابلاغ کرده است که به معنی تداوم فرآیند تسهیلات مسکن در سال‌های گذشته است.

هرچند مسوولان این بانک اعلام کردند در صورتی که بانک مرکزی رویه پرداخت تسهیلات مسکن را اصلاح کند این دستورالعمل یکساله احتمال دریافت هرگونه تغییر را در خود دارد اما تا زمانی که طرح وزارت راه از سوی بانک مرکزی اعلام نشود هیچ شانسی برای افزایش مبلغ وام وجود نخواهد داشت.

این تفاوت دیدگاه بیشتر در یک حوزه به وجود آمده و در طول ماه‌های گذشته نیز راه‌حل خاصی برای آن پیدا نشده است. از یک سو وزارت راه‌ و شهرسازی به عنوان اصلی‌ترین مسوول در حوزه تامین حداقل امکانات مسکنی برای مردم بارها تاکید کرده که باید مبلغ وام مسکن به ۵۰ درصد از مبلغ کل خانه برسد و از سویی دیگر بانک مرکزی معتقد است در شرایطی که دولت تمام توان خود را صرف پایین آمدن سطح پول پرفشار و به دنبال آن کاهش تورم کرده است ارائه‌ی وام ۸۰ میلیونی چندان به صرفه نخواهد بود.

هرچند دو طرف در ماه‌های گذشته توانستند در یک نقطه به نام نوسازی بافت‌های فرسوده به اشتراک برسند و مبلغ وام را به ۵۰ میلیون تومان برسانند اما به نظر می‌آید بانک مرکزی همچنان نسبت به افزایش مبلغ وام به ۸۰ میلیون تومان دیوار دفاعی خاص خود را دارد و در این میان اصرار وزارت راه و شهرسازی برلزوم تغییر در این فرآیند نیز حداقل در سال ۱۳۹۴ به تغییری عمده منجر نخواهد شد.

 

post

اطلاع‌رسانی ناقص شهرداری به سازندگان مسکن

“متاسفانه شهرداری به سازندگان اعلام نکرد که ما در تهران یک میلیون خانه خالی داریم”.

محمد عدالتخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان جمله بالا اظهار کرد: عامل رکود مسکن، بی‌برنامگی سرمایه‌گذاران و نیز عدم ارایه‌ی اطلاعات صحیح درباره ظرفیت‌های خالی مسکن از سوی شهرداری به سازندگان بود. وقتی یک میلیون خانه خالی داریم طبیعی است که مسکن، تقاضا و سودآوری نخواهد داشت و وارد رکود می‌شود.

وی افزود: اقتصاد بدون تقاضا هیج توجیهی ندارد. اگر راهنمایی‌ها انجام می‌شد طبیعتا سازندگان مسکن در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند. لذا بهتر است هماهنگی بیشتری بین مسوولان و سرمایه‌گذاران اقتصادی صورت گیرد تا هزینه‌های کشور هدر نرود. در بخش مسکن اگر تا دیروز سود آن‌چنانی وجود داشت، امروز به دلیل افزایش خانه، زمینه‌ی سودآوری کم شده است و بعید به نظر می‌رسد قیمت‌ها به این زودی‌ها افزایش یابد.

این کارشناس مسکن با اشاره به مهاجرت‌های روستایی به کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: یک زمان جمعیت شهرها کم بود؛ چرا که روستاها و شهرهای کوچک هنوز تخلیه نشده بودند. وقتی که آن جمعیت به سوی کلان‌شهرها روانه شدند، برای تامین مسکن باید معجزه‌ای صورت می‌گرفت. سازندگان هم که نمی‌توانستند معجزه کنند و برخی از آنها بدون توجه به تقاضا، مدام به تولید مسکن پرداختند؛ تا جایی که الان عرضه بیش از تقاضا شده است.

عدالتخواه ادامه داد: در عین حال در بخش دهک‌های ضعیف با مشکل کمبود مسکن مواجهیم که باید با پرداخت یارانه صاحب خانه شوند. زمانی شهر تهران به شدت رشد خارجی می‌کرد ولی الان در بالای شهر، مسکن با تراکم‌های بالا ساخته شده که طرح‌های جامع را هم رعایت نکرده است.

وی با بیان این‌که در بخش مسکن با یک آشفته‌بازار مواجهیم گفت: در قسمت خانه‌های ارزان قیمت اضافه ساخت داریم. تقاضا برای اسکان در مسکن مهر کم است. در قسمت لوکس‌سازی هم خانه بیش از نیاز بازار ساخته شده است. ضمن این‌که کلی خانه‌ی فرسوده و غیرایمن داریم که باید مرمت شوند. لذا دولت باید تدابیری را به موازات هم برای این آشفته‌بازار اتخاذ کند.

 

post

وزیر راه و شهرسازی:واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی که در آستانه سفر هیات دولت و رئیس‌جمهور به شیراز سفر کرده است، راهکار تسریع در اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی را واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در استان فارس، عباس آخوندی صبح سه شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از طرح توسعه ترمینال بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب بر لزوم برون سپاری پروژه‌های عمرانی تاکید و خاطرنشان کرد: با واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی و اعطای تسهیلات ویژه می‌توان شرایط را به سمت مطلوب‌تری سوق داد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فرودگاه بین‌المللی شیراز در توسعه گردشگری این استان که پتانسیل‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد مؤثر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرا و ساخت سالن پروازهای خارجی فرودگاه شیراز می‌توانیم سالانه شاهد ورود ۲٫۵ میلیون گردشگر به این استان تاریخی باشیم.

وی احیای بافت تاریخی شیراز را ضروری دانست و افزود: احیای این بافت در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر است به همین دلیل باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی در خصوص احیاء میدان توپخانه نیز یادآور شد: نوسازی این پروژه از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده و تا کنون ۸٫۶ هکتار زمین برای ایجاد فضای مناسب، تملک شده است.

وی اضافه کرد: در کنار میدان توپخانه منازل شهید آیت‌الله دستغیب و مرحوم آیت‌الله محلاتی بازسازی و به یک مکان فرهنگی تبدیل خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایجاد بازار دیگری در شیراز خبر داد و افزود: معماری این بازار سنتی، اما خدمات ارائه شده مدرن و به روز خواهد بود.

post

بازار مصالح ساختمانی با رکود مواجه است

اسماعیل کاظمی اظهار کرد: به دلیل کاهش ساخت و ساز رکودی در بازار حاکم است ولی از جهتی این رکود خوب است چون به بعد مشتری مداری بیشتر توجه می‌شود.
وی افزود: زمانی که عرضه کالا بر تقاضا غالب باشد متقاضی این اختیار را دارد که بهترین کالا و محصول را انتخاب کند.
مشکلات و محدودیت‌های تردد کامیون‌های حمل مصالح در سطح شهر
کاظمی مشکلات و محدودیت‌های تردد کامیون‌های حمل مصالح در سطح شهر را یکی از مشکلات مهم این صنف برشمرد و گفت: کامیون‌های حمل مصالح در روز تردد می‌کنند چون در شب محدودیت‌هایی برای آن‌ها وجود دارد و در بعضی مناطق به دلیل مسائل حفاظتی اجازه ورود در شب به خودرویی داده نمی‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها یا در جاهایی که ساختمان‌سازی است در شب امکان ورود داده نمی‌شود؛ بنابراین کامیون‌های حمل مصالح مجبورند فقط در روز رفت‌وآمد کنند.
رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تاکید کرد: باید در رابطه با شرایط ورود به محدوده‌های طرح ترافیک این کامیون‌ها تمهیداتی اندیشیده شود.
کاظمی همچنین با بیان اینکه مالیات برای همه صنوف و ازجمله صنف ما بسیار مشکل ساز شده است، بیان کرد: منکر آن نیستیم که برای انجام بسیاری از اقدامات و ایجاد زیرساخت ها باید مالیات دریافت شود ولی بهتر است با بررسی بیشتری در این زمینه اقدام شود.
وی با اشاره به اجباری شدن استفاده از صندوق مکانیزه در واحدهای صنفی گفت: بهتر است کمی در این زمینه تامل کرده و بررسی های بیشتری انجام شود. از طرفی باید برای اصناف بستر سازی و آموزش های لازم داده شود.