post

سیمان میانه مهرماه گران می‌شود

به نظر می‌رسد کش‌وقوس‌های افزایش قیمت سیمان که از ابتدای امسال در جریان بود در نیمه‌های مهرماه به پایان برسد، چرا که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد که میزان افزایش قیمت سیمان در پانزدهم مهرماه به تصویب نخواهد رسید.

 عبدالرضا شیخان با اشاره به این‌که شرایط برای افزایش قیمت سیمان فراهم شده است، اظهار کرد: طرح تنظیم بازار سیمان برای رساندن آن به تعادل و اجرای نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و خوشبختانه در انتهای شش ماه اول امسال تا ۹۵ درصد به نتیجه رسید.

با وجود اینکه پیش از این وی درباره افزایش قیمت سیمان گفته بود که این افزایش به خاطر رکود موجود در بازار و عدم توانایی تولیدکنندگان برای پایین آوردن قیمت‌ها فعلا منتفی می‌شود، اما در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی بازار سیمان، تصریح کرد: در شرایط فعلی بعد از گذشت هشت ماه از آغاز طرح ما موفق شدیم تا علاوه بر ایجاد افزایش تحویل سیمان بتوانیم تخفیف‌ها را هم کاهش دهیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: چرا که پیش از این تولیدکنندگان سیمان حدود ۳۰ درصد در سطح کشور به خریداران این محصول تخفیف می‌دادند ولی امروز می‌توان گفت که تقریبا تخفیف‌ها نزدیک به صفر است و فقط برخی جاها محصولات خود را با حدود ۱۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسانند.

وی با بیان این‌که مقدمات فنی افزایش قیمت سیمان انجام شده است، گفت: با یک شرکت حسابررسی قراردادی بسته شده است تا گزارش مالی مربوط به تولیدکنندگان سیمان را تحویل دهد که به نظر می‌رسد این گزارش تا پانزدهم مهرماه همزمان با برگزاری مجمع مدیران عامل تولیدکننده سیمان تحویل شود تا بعد از بررسی وضعیت هر یک از تولیدکنندگان قیمت نهایی در این مجمع به تصویب برسد و به شکل رسمی اعلام شود.

وزارت راه و شهرسازی هنوز سیمان نخریده است

شیخان با بیان این‌که وضعیت نسبتا مناسب فعلی سیمان ربطی به توافق میان تولیدکنندگان سیمان و وزارت راه و شهرسازی در خصوص خرید دو میلیون تن سیمان توسط این وزارتخانه ندارد، گفت: در جلسه‌ای که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با حضور مقامات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد قرار بر این شد تا این وزارتخانه دو میلیون تن سیمان را خریداری کند، اما هنوز خریدی انجام نشده و ثبات فعلی این صنعت ربطی به این تفاهم‌نامه ندارد.

وی ادامه داد: مقدمات فنی مربوط به فروش دو میلیون تن سیمان به وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و بانک مسکن نیز به عنوان بانک دریافت‌کننده پول از وزارت راه و شهرسازی تعیین شده و به عنوان آخرین خبر از وضعیت این تفاهم‌نامه می‌توان گفت که فهرستی از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تحویل شده است که باید کارخانه‌هایی که توان تامین نیازهای هر پروژه را دارد براساس آن فهرست معرفی شوند.

post

راه کارهای کاهش حجم کاری حسابداران در پروژه های ساختمانی و پیمانکاری

سابداران در پروژه های ساختمانی و پیمانکاری همواره به دنبال کاهش حجم کاری و استفاده از برنامه ای هوشمند می باشند. نرم افزار حسابداری کاوش فردا با ارائه ابزارهای قدرتمند و هوشمند به شما در این راستا یاری می رساند.

 نرم افزار حسابداری کاوش با ثبت خودکار سند در فرایند ثبت انواع فاکتورها، چک ها و وجوه نقدی حجم کاری حسابداران را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. این نرم افزار حسابداری علاوه بر امکان ثبت خودکار ثبت دستی را نیز فراهم می نماید.

مشاهده امکانات نرم افزار حسابداری کاوش:

  • تعریف سرفصلهای حسابداری و کالاها در سه سطح / تعریف سرفصل های حسابداری به صورت تفضیلی شناور
  • امکان ثبت سند حسابداری به صورت دستی و خودکار
  • امکان ثبت چک های بانکی و گردش های مختلف آنها (دریافت، پرداخت، برگشت، استرداد و…)/ امکان راس گیری چک ها
  • امکان تعریف چندین صورت سود و زیان و تهیه گزارش از آنها به تفکیک
  • امکان گزارش دفتر کل / دفتر روزنامه / ترازنامه / تراز آزمایشی ۲، ۴، ۶ ستونی
  • ثبت و ویرایش فاکتورهای خرید، فروش، پیش فاکتور، مرجوعی، امانی و…
  • امکان گزارش گردش و موجودی کالاها
  • امکان چاپ فاکتورها بر اساس فرم های مالیاتی
  • محاسبه سود کالا، سود فاکتور / محاسبه خودکار مالیات بر ارزش افزوده / امکان چاپ فاکتورها بر اساس فرم های مالیاتی
  • امکان استفاده تحت شبکه با تعیین حقوق دسترسی / ثبت یادآوری های روزانه / نرم افزار چاپ چک / نرم افزار دفتر تلفن / ماژول ارسال پیام کوتاه / بستن و انتقال حسابها به صورت خودکار / پشتیبانی و بروزرسانی اینترنتی / خروجی اکسل / گزارشات نموداری

شماره تماس: ۳۸۴۰۹۷۸۰-۰۵۱

تلفن همراه شرکت: ۰۹۳۷۹۵۹۹۹۶۳

سامانه پیام کوتاه: ۵۰۰۰۲۰۶۰۰۸

وب سایت :  http://www.kavoshfarda.com

ایمیل : crm@kavoshfarda.com

post

نحوه بتن ریزی ستونها و تیرها

دو روش برای نحوه بتن ریزی ستونها و تیرها وجود دارد که مشرح ان را در زیر اورده ایم :

۱)دوتکه ریختن ستون ( در ساختمان های مسکونی که معمولا ارتفاع ستون بیش از ۳ متر نیست)به صورتی که یا از قالب های نیمه استفاده بشود و نیمی از بتن ستون ریخته شده و ویبره گردد سپس ادامه قالب گذاشته شود و ادامه بتن را بریزند. یا در وسط قالب دریچه ای قراد داشته باشد که از آنجا بتن قسمت پایین را بریزند و سپس دریچه بسته شود.

۲)بتن ستون با پمپ ریخته شود که در این صورت باید لوله پمپ را تا ارتفاع حداقل یک متری کف ستون پایین برد و بتن ریخته شود و همزمان با بتن ریزی لوله بالا بیاید.

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده میشود که بتن ریز ها هنگامی که میخواهند بتنی را ویبره کنند ویبره را داخل بتن فروبرده و بالای ۲۰ ثانیه یک نقطه از بتن را تحت ویبره قرار میدهند که این کار کاملا غلط است و باعث میشود مخلوط بتن از حالت همگن خارج شده و ذرات ریز و درشت از هم جدا گردند و بتن دیگر نتواند به مقاومت مورد نظر دست یابد.

همیشه سه نکته را در ویبره کردن به یادداشته باشید:

۱)نباید  ویبره را بیش از ۵ ثانیه در بتن فروبرد

۲)برای ویبره یک سطح معمولا نیم متر به نیم متر سطح را ویبره کنید.

۳)هیچ گاه بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته را ویبره نکنید همیشه باید تا بتن تازه است آنرا ویبره کرد.

نکات مهم در نحوه بتن ریزی ستونها و تیرها

بتن آماده توسط ماشینهای حمل بتن (میکسر) برای شما آورده میشود، توجه به نکات زیر برای اجرای یک بتن ریزی صحیح الزامی است لطفاً توجه فرمایید:

۱- از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. ( معمولا کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می­افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت میکاهد لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت میباشد.)

۲- معمولا ً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا مناسبی میباشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نا مناسب جهت بتن ریزی میباشد، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد.

۳- قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالبهای فونداسیون که آرماتور گذاری شده است از خاکهای ریزشی و نخاله های ساختمانی کاملاً پاکسازی گردد

۴- در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است، پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند .

استفاده از دستگاه لرزاننده بتن (ویبراتور) برای خارج کردن هوای بتن و بالابردین مقاومت بتن لازم و ضروری می باشد و بتن ریزی بدون لرزاندن آن عملا بتن مناسبی را حاصل نخواهد شد.

 ۵ . برای آنکه آجرهای قالبندی فونداسیون آب شیرآبه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور)  الزامی است.

۶- قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعا توسط بستر خارج نشود لازم است بستر بتن­ریزی مرطوب شود، البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.

post

تهیه برنامه زمانبندی در پروژه های عمرانی

در حال حاضر تا زمانی که پیمانکاران برنامه زمانبندی پروژه خود را تقدیم کارفرما نکنند بخش مهمی از صورت وضعیت خود را نمیتوانند دریافت کنند لذا در مقاله زیر نحوه تهیه برنامه زمانبندی در پروژه های عمرانی را برایتان آماده کردیم ضمنا نمونه پروژه ساختمان بتنی با ام اس پراجکت موجود در سایت هم برای دانلود گذاشتیم تا به شکل اجرایی موضوع فوق را یاد بگیرید…

Master Plan : چارچوب کلی برنامه ریزی و زمانبندی اجرایی پروژه همراه با مستندات و منابع تهیه آن می باشد.

برنامه زمانبندی کلی اولیه (overal Plan) : برنامه ای که در آن فعالیت های انجام یک پروژه با در نظر گرفتن شرایط قراردادی،  مدت زمان و تاریخ شروع و پایان هر فعالیت مشخص شده و به همراه گانت چارت توسط نرم افزار MSP نوشته می شود.

برنامه زمانبندی تفصیلی اولیه (Baseline Plan) : برنامه زمانبندی که در آن  فعالیت ها تا سطحی مشخص ریز شده و اوزان و هزینه مربوط به هر فعالیت مشخص می باشد.

برنامه زمانبندی اصلاحی (REPlan) : برنامه زمانبندی که بدلیل تغییراتی در پروژه  ( تاریخ اتمام پروژه و یا تغییر نقشه ها)  تهیه می گردد.

برنامه زمانبندی به روز شده (Up Date Plan) : برنامه زمانبندی که در تاریخهای معین بروز رسانی شده و درصد پیشرفت و تاریخ واقعی شروع و اتمام فعالیتها در آن اعمال می گردد.

WBS  (ساختار شکست کار) : شامل بخشهای اصلی پروژه  در سطوح مختلف که با مطالعه اسناد مربوط به قرارداد و نقشه های اجرایی و رایزنی با افراد مسئول در پروژه تهیه میگردد. بهتر است ابتدا به صورت درختی طراحی کرده و پس از تکمیل و رفع نواقص به صورت نهایی همراه با کدینگ فعالیت ها تهیه شود .کدینگ نیز متناسب با سطوح پروژه ها به صورت ذیل انجام میگیرد:

  • سطح یک :  پروژه  Project
  • سطح دو : محدوده کاری /زیر پروژه Scope of Work
  • سطح سه : رویه تخصص Discipline
  • سطح چهار : بسته کاری فعالیت Work Package
  • سطح پنج : مراحل کاری Level of Effort
  • سطح برنامه : هر فعالیت بر حسب نیاز به سطوح جزء تری تفکیک می شود که با در نظر گرفتن کل پروژه بعنوان سطح ۱،  شروع شده و تا سطح ۵ جزء می گردد .

اوزان فعالیت (Weight Factor) : وزنی که بر اساس تناسب میان زمان ، ریال و میزان اهمیت به هر فعالیت تخصیص میابد.

تهیه Master Plan  پروژه:

پیمانکار بایستی Master Plan پروژه شامل :

  1. ساختار اجرایی پروژه
  2. جدول مشخصات منابع
  3. ساختار نیروی انسانی کارگاه
  4. شناسایی و تحلیل ریسکهای پروژه
  5. تعریف گستره و محدوده پروژه
  6. مشخصات فنی پروژه
  7. برنامه زمانبندی کلی ( WBS و درصدهای وزنی سطح یک و دو ) برنامه زمانبندی تفصیلی را تدوین و پس از تایید مشاور از طریق مبادی ذیربط به واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه سازمان ارسال نمایند حداکثر زمان تحویل برنامه زمانبندی کلی پروژه، ۱۵ روز پس از شروع پروژه می باشد.
  8. حداکثر زمان تحویل کل Master Plan پروژه پس از تصویب کارگروهی متشکل از نمایندگان کنترل پروژه سازمان، پیمانکار، مشاور و مدیر پروژه یک ماه پس از تحویل زمین می باشد.

تهیه برنامه زمان بندی پروژه های عمرانی

قواعد تهیه برنامه زمانبندی کلی و تفصیلی :

  1. برنامه زمانبندی بایستی شامل کلیه گستره و محدوده پروژه باشد.
  2. به ازای تمامی تعهدات قراردادی کارفرما و مشاور (رفع معارضین ، ابلاغ نقشه ها، انحراف ترافیک و …) باید مایلستونی بعنوان پیش نیاز فعالیتهای درگیر در برنامه لحاظ گردد در مواردی که عدم وجود نقشه های اجرایی مانع از ریز کردن سطح فعالیتها می گردد وزن تقریبی به فعالیت مربوطه تخصیص داده شده و پس از کامل شدن نقشه ها برنامه اصلاح گردد.
  3. در تنظیم ساختار شکست کار باید اعتدال حفظ شده و نیازی به یکسان کردن تعداد سطوح قسمت های مختلف جهت زیبایی شکل برنامه نمی باشد
  4. جهت حفظ انعطاف برنامه تا جای ممکن از قراردادن قید تاریخ اجتناب نمایید.(فقط مایل ستون ها مجاز به داشتن قید تاریخ هستند)
  5. باید شناوری فعالیتها از حد غیر منطقی و مجاز بیشتر نباشد ودر برنامه فعالیت ها شناوری منفی وجود نداشته باشد.
  6. مسیر بحرانی پروژه کنترل گردد.( صحت مسیر بحرانی پروژه توسط مشاور تایید می گردد)
  7. منابع بگونه ای به فعالیت های پروژه تخصیص داده شود تا  مدت زمان هر کدام از فعالیتها از ۲ ماه بیشتر نباشد.
  8. از فعالیت های مدیریتی و نظارتی  Level of Effort با احتیاط استفاده شود
  9. نام فعالیت های پروژه باید منحصر به فرد و جمله های فعل دار باشند تا خطایی در روابط پیش نیازی و پس نیازی بوجود نیاید. مثلا استفاده از عبارت دیوار چینی دیوار ضلع غرب  بجای دیوار
  10. شبکه فعالیت های پروژه باید کامل و منطقی باشد بگونه ای که فعالیت معلق در برنامه وجود نداشته باشد.
  11. تاریخ شروع فعالیتهای پروژه باید بر اساس میانگین زودترین (ES) و دیرترین (LS) زمان شروع  فعالیت ها برنامه ریزی گردد.
  12. اکثر فعالیت ها  پروژه باید پیش نیاز FS داشته باشند
  13. تعداد فعالیت های دارای روابط Lag  و Lead پذیرفتی برنامه باید حداقل ممکن را داشته باشد و بیشتر از ۵ درصد کل فعالیت های پروژه را تشکیل ندهد و همچنین زمان هیجکدام طولانی تر از ۲۰ روز تقویمی نباشد.
  14. در برنامه ریزی، فعالیت های پروژه نباید Split  شوند.
  15. برای آخرین فعالیت های پروژه نباید قیدی از جمله Finish on  یا Finish no Later than    گذاشته شود پس انتهای برنامه باید آزاد باشد.
  16. در تقویم پروژه ، باید روزهای کاری به دقت  لحاظ گردد. البته پیمانکار می تواند ایام تعطیلات نوروزی و تعطیلات رسمی که در آن روزها کارگاه تعطیل است را تقویم روز غیر کاری را در تهیه برنامه زمانبندی پروژه لحاظ نماید.

برنامه زمانبندی باید شامل اطلاعات و ستونهای ذیل باشد:

نام فعالیت : شرح مختصر و مفید آیتم های کاری لحاظ می گردد

مدت زمان : مدت زمان انجام هر کدام از آیتم های کاری لحاظ گردد.

تاریخ شروع ( baseline start  ) : تاریخ شروع هر کدام از فعالیت ها با تاریخ شمسی در برنامه ذکر گردد.

تاریخ پایان ( baseline finish ) : تاریخ پایان هر کدام از آیتم ها با تاریخ شمسی در برنامه لحاظ گردد.

احجام : حجم فیزیکی هر کدام از آیتم ها ی پروژه بر اساس نقشه ها در برنامه لحاظ گردد.

واحد : واحد سنجش هر کدام از آیتم ها در این ستون ذکر گردد.

منابع و ماشین آلات : در این ستون میزان منابع و مصالح و ماشین آلات لازم برای اجرای هر کدام از فعالیت ها با توجه به زمان برآورد شده جهت انجام آن آیتم لحاظ گردد.( البته ذکر منابع و تجهیزات در ستون Text  باشد).

هزینه هر فعالیت (baseline cost) : در این ستون هزینه برآوردی هر فعالیت بر اساس رقم پیمان قید گردد. بگونه ای که در مجموع برابر رقم پیمان گردد.

تهیه برنامه های جبرانی:

  1. در صورتی که برنامه نیاز به تغییرات داشته و یا زمان برنامه قبلی به اتمام رسیده باشد، باید پیمانکار بایستی برنامه جدید را به همراه فهرست کاملی از تغییرات بوجود آمده در برنامه اولیه ارسال نماید.
  2. تهیه برنامه زمانبندی جبرانی در مواقع تغییر نقشه ، رفع معارض و انحراف بیش از   ۲۵درصد از برنامه  به درخواست کارفرما یا مشاور می تواند باشد.
  3. تهیه برنامه زمانبندی جبرانی بایستی شامل تمام گستره و محدوده پروژه باشد.
  4. در تهیه برنامه زمانبندی جبرانی بایستی تاریخ فعالیت های انجام شده از زمان شروع پروژه تا تاریخ تهیه برنامه جبرانی بر اساس واقعیت لحاظ شده و تاریخ انجام بقیه فعالیت ها از تاریخ تهیه برنامه جبرانی لحاظ گردند و از  روش reschedule  کردن برنامه اولیه خودداری گردد.
  5. تا زمان ارسال برنامه جبرانی و ابلاغ آن جهت وحدت رویه کار از برنامه قبل استفاده خواهد شد .
  6. از وارد نمودن درصد پیشرفت های فیزیکی واقعی در ستون % Complete  خودداری نموده و برای انجام این کار از یک ستون number  استفاده گردد.
  7. به روز رسانی برنامه های زمانبندی:
  8. پیمانکاران بایستی  فایل برنامه را پس از تایید مشاور  بیست و پنجم هر ماه به واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه سازمان ارسال نمایند.

فرمت ارسال برنامه :

فرمت ارسال برنامه زمانبندی بایستی بر اساس بندهای ذیل باشد:

  1. نرم افزار مورد استفاده جهت برنامه ریزی MSP  می باشد.
  2. برنامه زمانبندی با فونت B Nazanin  و اندازه ۱۱ قالب بندی گردد.
  3. پیمانکاران موظف اند برنامه زمانبندی را با تاریخ های شمسی برای سازمان ارسال نمایند.
  4. تهیه برنامه زمانبندی باید در پنج نسخه ی پرینت شده و دو حلقه لوح فشرده برای مشاور ارسال گردد و مشاور پس از تائید و مهر و امضاء  پرینت ها و فایل کامپیوتری را  به مجری طرح مربوطه در سازمان مهندسی و عمران ارسال نماید.
  5. زمانبندی ارسالی در نسخه پرینت شده بایستی حاوی ستونهای شرح فعالیت، مدت زمان اجرای فعالیت، تاریخ شروع ، تاریخ پایان ، درصد وزن فیزیکی و ریالی باشد
  6. در صورتی که برنامه جبرانی باشد ، بایستی علاوه بر ستون های فوق ، ستون درصد پیشرفت واقعی نیز قید گردد.
  7. برنامه زمانبندی پرینت شده باید گویای مسیر بحرانی باشد.
  8. برنامه ارسالی بایستی شامل شرح مشخصات فنی و قراردادی وپلان پروژه باشد.
  9. برنامه زمانبندی باید به همراه نمودار پیشرفت برنامه ریزی شده تجمعی و ماهیانه پروژه تحویل مشاور و سپس کارفرما گردد.
  10. مشاور موظف است قبل از ارسال و تایید و ارسال برنامه زمانبندی مسیر بحرانی پروژه را بررسی نماید.
  11. فایل برنامه زمانبندی باید با فرمت N.V.D تهیه گردد.

N: نام کامل پروژه               D: تاریخ تهیه برنامه              V: شماره ن